Opera i New Orleans
Staden är inte bara känd som jazzens vagga utan också som den stad där en annan musikform först blomstrade i Amerika, nämligen opera
– En ny scen avsedd för opera, balett och konsertmusik tillkom först 1973. På grund av sin breda popularitet i New Orleans under 1800-talet och vid 1900-talets början har operamusiken troligen också haft betydelse för jazzens utveckling. Det vore värt en grundlig forskningsinsats men här följer några glimtar. En besökare i staden 1847 noterade, att unga afrikan-amerikaner gnolade operamelodier på gatorna. Runt 1800-1900 fanns en del personanknytningar mellan Operan samt parad- och jazzorkestrarna. Isidore Barbarin, Peter Bocage och andra fick musikundervisning av orkestermedlemmar från Franska Operan, vilka också ibland lär ha medverkat i brassbanden. Jelly Roll Morton berättade dels att ”the Professors”, de framstående New Orleans-pianisterna, kunde spela allt från ”opera till blues”, dels att hans familj ofta tog honom med till Operan. Likaså fick George Lewis som barn höra sin mamma sjunga operamelodier och när han spelade in ”Over the Waves” gjorde han efter valstemat en övergång till 4/4-takt med en melodislinga, som jag menar är lånad från kvartetten i ”Rigoletto” (Maddalena). – Jag har också noterat att en kompositör som Rossini, vars operor ju innehåller många tydliga melodilinjer med livlig puls, var mycket populär i New Orleans. © Torbjörn Haage 2011 |